BLOG 3: Nederlandse voetbalpoppetjes: Jonge voetbalfans zeuren om Coca Cola en koffie.

Artikel 30 van 33

Jonge voetbalfans zeuren om Coca Cola en koffie

Met enige regelmaat posten we op onze Facebook pagina berichten over de Soccerstarz voetbalpoppetjes die in onze webshop verkrijgbaar zijn. Veel klanten vragen of er ook Soccerstarz zijn van Nederlandse clubs. Deze zijn er op dit moment helaas niet. Maar ze zijn er wel ooit geweest. We zijn in de geschiedenis van de Nederlandse voetbalpoppetjes gedoken. Je leest er over in ons blog. Vandaag deel 1: Jonge voetbalfans zeuren om Coca Cola en koffie.

Het jaar 1954 is een bijzonder jaar in de vaderlandse voetbalgeschiedenis. In dat jaar werd betaald voetbal namelijk toegestaan. Er werd een competitie opgezet van 4 eerste klassen met elk 14 clubs. De kampioenen van elke klasse speelden daarna nog een competitie om het algeheel kampioenschap. Het leek Coca Cola een mooie reden om een serie voetbalpoppetjes op de markt te brengen.

De frisdrankfabrikant zette dat seizoen een spaaractie op. Bij 1 op de 6 colaflessen was de onderkant van de kroonkurk gemerkt met een rode voetballer. Vier van deze kroonkurken gaven recht op “één der fraai uitgevoerde miniatuur voetballers”. Hoewel er 56 clubs streden om het kampioenschap, waren er 60 voetbalpoppetjes. Dit kwam omdat er vlak voor het begin van de competitie nog enkele clubs fuseerden. De poppetjes waren echter al geproduceerd en gewoon op de markt gebracht. Al werden de poppetjes van de fusieclubs al snel uit de handel gehaald.

Om de spaarzin te bevorderen waren trapsgewijs oplopende tribunes verkrijgbaar waarop dertien miniatuurvoetballers konden worden geplaatst. De bedoeling was dat consumenten met behulp van zo’n kartonnen tribune de competitiestand in de afdeling van hun keuze konden gaan bijhouden. De belangstelling voor de tribunes (ƒ 1,50 per stuk) bleek echter niet heel erg groot. De miniatuur­voetballers daarentegen waren een waanzinnig succes. In de actieperiode 1 oktober 1954 t/m 31 oktober 1955 werden in totaal 1.871.682 miniatuurvoetballers uitgegeven!

De actie van Coca Cola was eenmalig. Maar In 1961 deed koffiemerk Smith’s de actie dunnetjes over. Inmiddels was er een Eredivisie met 18 clubs. Van elke club werd een poppetje uitgegeven. Bovendien waren er poppetjes van de drie degradanten uit het seizoen 1960-1961. Dit waren NOAD, Elinkwijk en Alkmaar. Bij elkaar dus 21 stuks.

De acties schoten hun doel niet voorbij. Jonge voetbalfans waren gek op de poppetjes van Coca Cola en Smith’s en zeurden hun ouders de kop gek om meer cola en meer koffie te kopen. Tegenwoordig zijn de voetbalpoppetjes van Coca Cola en Smith’s nog steeds populair onder verzamelaars.

Luister hier het interview over de Coca Cola voetbalpoppetjes met verzamelaar Lennart van de Winkel: https://www.npo.nl/open-huis/04-04-2014/POMS_EO_500894/POMS_EO_513484.

Bronnen:

http://peterzwaal.nl/miniatuurflesjes-en-miniatuurvoetballers-coca-cola-spaaracties-uit-de-jaren-vijftig/
http://www.lennartscorinthians.com/
http://www.voetballegends.nl/admin/museumstukken/MS-020.pdf
www.sportverzamelen.nl

© 2017 - 2024 Voetbalgeschenk | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel